HOT ROD - projekt

Zde se můžete podívat/objednat veškerou potřebnou elektroniku k sestavení modelu.


Zde můžete zakoupit STL. tisková data.


Projekt jsem začal téměř před 2 lety, když jsem pracoval na částečný úvazek v Prusa Research. Dělal jsem na vývoji SLA 3D tiskárny - PRUSA SL1. 

Byl jsem motivovaný vytvořit svůj vlastní projekt a po nějaké době hledání toho, co by mě bavilo, jsem zjistil, že RC modely jsou poměrně snadné a zábavné jak na výrobu tak na složení.

Byl a ještě pořád jsem student, tak jsem chtěl aby model byl co nejlevnější, proto jsem všechny součástky, které bylo nutné koupit, objednával přes ebay (seznam součástek najdete na konci článku). U lokálního hobby prodejce by mě hardware na model stál mnohonásobně víc. Všechny plasty jsou tištěny na 3D tiskárně, takže taky vyšly levně (cenový odhad plastů je okolo 600 Kč).

Maximální měřená rychlost s protiskluzovými pneumatikami je přes 34 km / h, nesmíte zapomenout, že se jedná o 3D tištěný model. Některé díly jsou náchylnější k prasknutí. Například hnané hřídele na zadních kolech. Občas se stane, že přiliš velký kroutící moment převodovky, je ustřihne. Naštěstí si můžete vytisknout novou a jede se dál.

Po spoustě testů jsem zjistil že na hřídele, které jsou umístěny uvnitř kol je nutné použít materiál, který se jmenuje FLEX 98A. Je průžný, ale závoreň dostatečně tuhý na to, aby ustál velký kroutící moment, aniž by praskl. Bude potřeba vytisknou 4 hřídele, ale tisk je poměrně obtížný, proto přikládám návod, který by měl pomoci s tiskem: https://blog.prusaprinters.org/cs/jak-tisknout-s-flexibilnim-filamentem_32329/

Na autě můžete vidět oranžové, černé a šedé součásti. Oranžové a černé jsou z PETG (větší pružnost horší pevnost), šedá z PLA (tvrdé, křehké). Výjma 4 hřídelí v kolech která jsou sice černá, ale z výše uvedeného FLEX 98A.

Po roce modelování v CADu jsem vyrobil první prototyp, ale měl značné vady. Po roce ladění, desítkách vylepšení a změn můžu hrdě prezentovat můj projekt za hotový.

Chtěl bych ještě říci, že celý projekt jsem tvořil při studiu o volných chvílích a přes prázdniny. Všechna videa co uvidíte jsem natáčel na mobilní telefon s pomocí mladšího bráchy.

Pokud nemáte žádné vybavení a musíte si koupit vše, bude vás to stát okolo 4 625 Kč, nebo 3 150 Kč bez zvukového systému, pneumatik a šroubů. (Plasty nejsou do nákladů započítány)


Na tento projekt budete potřebovat

  • 3D tiskárnu s minimálním rozsahem 200x250x200 (Prusa MK3) 
  • 1 Kg materiálu (PLA, PETG a trochu FLEX 98A) 
  • 91 hodin tiskového času
  • 30-40 minut na složení
  • všechny věci ze seznamu na objednání
  • šroubovák s šestihranými nástavci (imbus)
  • lepidlo pro spojení karoserie (dva velké kusy) 

Gumové pneumatiky - sprint/záběr

pneumatiky zakoupené na ebay

+  záběr, ovladatelnost, zrychlení, rychlení

-  větší opotřebení převodovky, vyšší šance na selhání některé z hřídelí

FLEX 98A pneumatiky - drift/prokluz

pneumatiky 3D tištěny z materiálu FLEX 98A

+ driftuje, nižší opotřebení převodovky, hřídele mají delší            životnost

- horší ovladatelnost, horší akcelerace, nižší rychlost


Návrh v CAD systému

Vytvoření modelu v CAD systému dle Vašeho zadání a následné zaslání modelu v elektronické podobě.

3D tisk z plastu

Tisk navržených modelů i modelů dostupných na internetu. Metodoa FFF z plastu PLA, PET, PETG, ABS. Stroje pro výrobu: Prusa i3 MK3 a Prusa i3 MK2S.

3D tisk reliéfních fotografií

Tisk fotografií metodou Lithophane. Zašlete fotografii k vytištění emailem, zašleme vám náhled a po schválení Vám fotku vyrobíme.

Vytvoření návrhu s prototypem

Spojení dvou předešlých služeb, navržení a poté vytištění návrhu pomocí 3D tisku.


Jaké jsou limity 3D tisku?

Technologie FFF:

  • Maximální velikost dílu: 210x250x200 mm
  • Minimální tloušťka stěny: 1 mm
  • Minimální průměr otvoru: 1 mm
  • Tolerance pro odchylku: 0,2 mm

Před vytvořením prototypu, nebo v průběhu jeho tvorby možno konzultovat:

Na emailové adrese vojtechposik@posh.cz

Po telefonu +420 605 190 282